1. V jakém roce a z jakého důvodu byla založena naše škola?
Škola byla založena v roce 1993 z důvodu pomoci dětem se speciálními vzdělávacími potřebami, jejichž vzdělávání ve třídách běžných základních škol nebylo koncepční a tedy ani příliš úspěšné.
2. Kdo školu založil?
Založila jsem ji já osobně. Byla jsem nespokojená s výše uvedeným stavem a s pocity marné práce učitelky v dyslektické třídě, kdy jsem zásadním způsobem postrádala odborné zázemí a faktický zájem o problematiku dětí se speciálními vzdělávacími potřebami ze strany vedení školy. Nebylo dostatečné množství ochoty pomoci ze strany vedení a nebyly k dispozici žádné vize, jak s dětmi budeme pracovat v budoucnosti atd. Na základě toho vznikla v mé hlavě první myšlenka o škole, která je dnes již 20ti letá.
3. Proč je naše škola pojmenována právě po prof. Zdeňku Matějčkovi?
V historii školy jsme měli různé názvy, jako Základní škola pro žáky se specifickými poruchami učení a specifickými poruchami chování v Mostě nebo Speciální základní škola pro žáky se specifickými poruchami učení a specifickými poruchami chování v Mostě. Po úmrtí pana profesora Zdeňka Matějčka a po připojení základní školy při nemocnici k naší škole jsem absolvovala složitý proces, kdy jsem požádala o čestný název školy a to Základní škola prof. Zdeňka Matějčka v Mostě. Zažádala jsem o tento čestný název proto, že pan profesor Zdeněk Matějček byl velkým přítelem naší školy a dodával mi zejména sílu a odvahu a poskytoval cenné rady při zakládání školy. 10
4. Bylo jednoduché získat povolení k pojmenování naší školy po panu profesorovi?
Vůbec to nebylo jednoduché. Musela jsem získat kladné vyjádření od institucí, např. zřizovatele, ČŠI, odborníků z oboru a také rodiny pana profesora Zdeňka Matějčka.
5. Naše škola je svým způsobem netradiční, jak to?
Je jediná státem zřízená škola tohoto typu v Ústeckém kraji a vlastně jediná i v celé České republice, vzhledem ke svému zaměření a souhrnu činností včetně spolupráce s vysokými školami a dalšími navazujícími institucemi.
6. Jak se během 20ti let proměňoval učitelský sbor?
Učitelský sbor se proměňoval především z důvodu odchodu na mateřské dovolené, někdy to bylo z důvodu přestěhování se učitelek do jiného kraje. Na počátku byl sbor velmi mladý, učitelky byly čerstvé absolventky vysoké školy a pochopitelně, že současné stálice zrají stejně jako škola.
7. S jakými institucemi spolupracuje naše škola?
Škola spolupracuje především s odbornými pracovišti poradenskými státními i nestátními, tzn. SPC, PPP, SVP, ve všech městech naší republiky. Nejdůležitější spoluprací je spolupráce s univerzitami, zejména pak s katedrami speciální pedagogiky v celé ČR. Důležitá je zahraniční spolupráce s Evropskou dyslektickou asociací a se Světovou dyslektickou asociací a s dalšími institucemi v naší zemi, zejména Českou společností DYSLEXIE. Neopomenutelná je i nutnost spolupráce se všemi dalšími školskými zařízeními jak základními, tak středními, ale i s neškolskými státními organizacemi či soukromými subjekty.
8. V čem vidíte důležitost existence naší školy?
Ve vizi školy, která má být zázemím pro inkluzivní vzdělávání žáků v běžných základních školách, poradenským centrem pro učitele a rodiče žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a vzdělávacím zařízením pro žáky, pro které není vhodné vzdělávání v běžných základních školách. 11
9. Jak se díváte na současnou situaci ve školství? (pozn. např. zrušení speciálních škol)
Věřím, že zdravý rozum zvítězí, protože by byla velká škoda, aby se zničilo to, co jsme dokázali vybudovat, myslím tím vybudovat v průběhu celého století, a co nám závidí zahraniční školská veřejnost. Nepopírám, že je třeba realizovat změny a přizpůsobit organizaci speciálního školství novým požadavkům, např. transformovat speciální školy na centra pomoci při inkluzivním vzdělávání žáků.
10. Změnila byste něco na fungování naší školy?
V principu ne. Myslím si však, že kdyby bylo možné pravidelně vzdělávat jednou týdně všechny rodiče (povinně) – vzdělávat je v pedagogice a v přístupech při výchově dětí, velmi by to všem dětem pomohlo. Dnes je to však science fiction.
11. Máte informace o tom, jak se daří bývalým žákům školy:
Máme, protože se k nám bývalí žáci velmi často vrací. Už k nám chodí i děti našich bývalých žáků. Ve většině případů přicházejí a děkují za podporu, kterou jsme jim dali. Dostaly-li děti podporu od nás a zároveň od rodiny, překonaly úskalí spojené s poruchou či postižením a dnes jsou ve svých životech úspěšné.
12. Byl někdy profesor Matějček v naší škole?
Ano, pan profesor Zdeněk Matějček navštívil naši školu vícekrát, o čemž je záznam v kronice školy.